Jézus tanít, nekem meg tanulnom kell tőle
ApCsel 15,7-21 - Mivel azonban nagy vitatkozás támadt, Péter felállt, és így szólt hozzájuk: „Férfiak, testvérek! Tudjátok, hogy Isten a régmúlt napoktól fogva kiválasztott engem közülünk, hogy a pogányok az én számból hallják az evangélium igéjét és hívők legyenek. És Isten, aki ismeri a szíveket, tanúságot tett, mert nekik éppúgy megadta a Szentlelket, mint nekünk. Nem tett semmi különbséget köztünk és közöttük, amikor a hit által megtisztította szívüket. Most tehát miért kísértitek Istent azzal, hogy azt az igát rakjátok a tanítványok nyakára, amelyet sem atyáink, sem mi nem tudtunk elviselni? Ellenkezőleg, mi hisszük, hogy Jézus Krisztus kegyelme által üdvözülünk, amint ők is.” Erre az egész sokaság elhallgatott, aztán meghallgatta Barnabást és Pált, akik elbeszélték, milyen nagy jeleket és csodatetteket művelt Isten a pogányok között általuk. Miután ők elhallgattak, Jakab szólalt meg: „Férfiak, testvérek, hallgassatok meg engem! Simon elbeszélte, hogyan és mi módon történt Isten látogatása első ízben azért, hogy a pogányok közül támasszon népet az ő nevének. Ezzel egyeznek a próféták mondásai is, amint meg van írva: „Ezután majd visszatérek, és felállítom Dávidnak leomlott hajlékát, kijavítom falainak repedéseit, és ami romba dőlt, megújítom, hogy keresse az Urat a többi ember és minden nép, amely segítségül hívta nevemet - így szól az Úr, és meg is teszi azt”, [Ám 9,11-12] ami ismert volt öröktől fogva. - Ennélfogva úgy gondolom, hogy nem kell háborgatni azokat, akik a pogányok közül megtérnek Istenhez, hanem meg kell írni nekik, hogy tartózkodjanak a bálványoktól, nehogy tisztátalanná váljanak, a paráznaságtól, a fojtott állatoktól és a vértől. Mert akik Mózest hirdetik, a régi időktől fogva ott vannak minden városban a zsinagógákban, és minden szombaton felolvassák azt.”
Jn 15,9-11 - Ahogy engem szeretett az Atya, úgy szerettelek én is titeket. Maradjatok meg szeretetemben. Ha parancsaimat megtartjátok, megmaradtok szeretetemben, mint ahogy én is megtartottam Atyám parancsait, és megmaradok az ő szeretetében. Azért mondtam nektek ezeket, hogy az én örömöm bennetek legyen, és örömötök teljes legyen.
/:Értem én ezt a szeretetet, helyesen értem? Értjük, mi mindannyian, hogy amikor Jézus szeretetről beszél, az Ő szeretetéről, melyben azt kéri, hogy maradjunk meg, mit kér tőlünk, egységesen, mindannyiunktól? Jézus valami nagyon tudatos, elszánt, talán érzelmekkel dúsított, de lényegileg egy férfiúi elköteleződésről beszél itt. Ami tudatformálás, ami minden vérségi összetartó erőt is felülíró, a lélekből a tudatra ható törvénnyé kell, hogy legyen, az Istenbe vetett hit által. Hogy „örömöm bennetek legyen, és örömötök teljes legyen”. Mi az az öröm, ami eltölti Jézust? Tanításának, működésének eredménye töltötte el örömmel? Kevésbé hiszem, mert akkor az valami önigazolást, önbecsülést jelentene, de Ö azt mondja: „Vegyétek magatokra igámat, és tanuljatok tőlem, mert szelíd vagyok és alázatos szívű, s megtaláljátok lelketek nyugalmát.” [Mt 11,29] Jézus nem tulajdonít magának semmit, teljes emberségét alávetette az Atyának, Isten mivoltának! Emberségének csodálni való nagyszerűsége, példája ez! Istenlátása, Istenazonossága Jézusban olyan tiszta, hogy nem vet rá árnyékot sem, emberi mivolta, ami a bűnös természet. Amitől mi, emberek, képtelenek vagyunk elszakadni. Jézus szelídsége, alázata emberi vonás, amit kétség, és kényszer nélkül, egészen magára vesz, tudva, hogy ártatlan. Bűnösségünk talán pont ebben gyökerezik, hogy bár tisztában vagyunk bűnösségünkkel, mégsem vagyunk képesek a szelídségre, és alázatra olyannyira, mint Jézus – vagy pontosan bűnösségünk az oka ennek, mert a krisztusi szeretetet nem értjük, nem vagyunk képesek helyesen értelmezni?
A pedagógia nagy dilemmája, hogy ki az, aki jobban meg tudja különböztetni a jót a rossztól, aki előtte a törvényt nem ismerte, vagy az, aki a törvényben él, és állandóan egyensúlyoz a jó és a rossz határmezsgyéjén? A bűnös lét okoskodása, az állandó kompromisszum, megalkuvás keresése: hol vagyok még Istennek tetsző, és mikor már nem! A parancs, amit nem értelmezni kell, hanem megtartani, Krisztus szeretetét magamra véve, félre téve okoskodásomat, szelídséggel és alázattal, hogy örömöm Istenben legyen, és teljes legyen Benne! Mondhatom, hogy életművészet, de ez csak bűvészkedés a szavakkal. A szeretetet megélni!
>>Amikor Krisztus azt mondja: „Tartsátok meg parancsolataimat és maradjatok meg szeretetemben” nem csak a tíz parancsolatról beszél, hanem az Egyház parancsairól is. Mi az Egyház? Krisztus időbeli kiterjedése. Nem mondhatunk Krisztusra igent az Egyházra pedig nemet, mert az Egyház Krisztus titokzatos teste. Az Egyház, szentségein és megbízható tanításán keresztül Krisztus jelen van most, 2010 májusában is. Az Egyház tanítása által kapom a hit ajándékát. Meg akarok maradni teljes lelkesedésemmel Krisztusban és az Ő Egyházában.<< (P. Patrick Langan LC)
Atyám, Jézus krisztus nevére kérlek, szentelj fel e hivatásra, erre ragadj el a Szentlélek kegyelmeiben! Ámen:/